Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Czy możliwy jest zwrot towaru zgodnego z umową?
Nie należą do rzadkości sytuacje, w których konsument rozmyślił się i chce zwrócić zakupiony towar, lecz sprzedawca odmawia jego przyjęcia. Często konsumenci powołują się na uprawnienia wynikające z reklamacji. Jest to jednak błędna interpretacja przepisów, ponieważ uprawnienie to związane jest z wystąpieniem wad zakupionej rzeczy. Co w sytuacji gdy towar jest wolny od wad?
Reklamacja przy zwrocie towaru zgodnego z umową nie jest, co do zasady, uprawnieniem konsumenckim. Stąd sytuacja w której sprzedawca odmawia uwzględnienia reklamacji w związku ze złym rozmiarem spodni czy też butów, jest zgodna z prawem. Wyjątek od powyższej zasady dotyczy umowy zawieranej na odległość, jeżeli jej stronami są konsument i przedsiębiorca. W takiej sytuacji prawo do odstąpienia od umowy bez obowiązku podawania przyczyny wynosi 10 dni, o czym sprzedawca ma obowiązek konsumenta poinformować.
O ile nie ma prawnego uprawnienia do zwrotu towaru zakupionego w sklepie, jeżeli pozostaje on zgodny z umową, to taką możliwość może zaoferować swoim klientom sam sprzedawca. Zwłaszcza w wielkich sieciowych sklepach takie uprawnienie staje się powoli standardem. Jeżeli zatem przy zakupach sprzedawca oferuje konsumentowi uprawnienia w tym zakresie, to późniejsza odmowa przyjęcia zakupionego towaru, przy jednoczesnym wypełnieniu wszelkich warunków zwrotu po stronie kupującego (np. okazaniu paragonu lub faktury) będzie stanowić naruszenie umowy.
Łukasz Więckowicz
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.