Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Zgubiłeś dowód rejestracyjny? Podpowiadamy co robić.
Każdemu czasem zdarza się doświadczyć zagubienia rzeczy. W przypadku dokumentów trzeba działać szybko, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi dowód rejestracyjny pojazdu wraz z polisą. Dowód rejestracyjny to dokument który przede wszystkim stwierdza właściciela pojazdu, a także potwierdza stan techniczny i dopuszczenie pojazdu do ruchu. W praktyce wielu kierowców wraz z dowodem rejestracyjnym przechowuje potwierdzenie zawarcia umowy OC, zatem w razie zgubienia dowodu rejestracyjnego ginie również OC. Dodać należy, iż za prowadzenie pojazdu, bez posiadania przy sobie wymaganych dokumentów, grozi grzywna do 250 złotych albo karze nagany.
Polisa OC
W pierwszej kolejności należy złościć się do ubezpieczyciela po wydanie bezpłatnego duplikatu polisy OC, bo jej brak może okazać się dla nas bardzo kosztowny. W przypadku stwierdzenia przez policję braku dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy OC lub dowodu opłacenia składki, ma ona prawo zatrzymać i odholować nasz samochód. Koszty holowania pokrywa właściciel a maksymalna wysokość opłat za usunięcie samochodu osobowego do 3,5 t to 440 zł i 33 zł za każdą dobę przechowywania.
Wniosek o wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego pojazdu
Zaświadczenie na czas do wydania wtórnika – otrzymamy od ręki
W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego pojazdu należy udać się z wnioskiem do Starostwa Powiatowego właściwego dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu, Wydział Komunikacji, gdzie w miejsce dowodu rejestracyjnego otrzymamy zaświadczenie potwierdzające dane zawarte w zagubionym dokumencie. Na wniosek właściciela pojazdu wydaje się wtórnik dowodu rejestracyjnego po:
- przedstawieniu karty pojazdu, jeżeli była wydana,
- przedstawieniu przez właściciela pojazdu wyciągu z rejestru badań technicznych pojazdu prowadzonego przez stację kontroli pojazdów, w której dokonywał przeglądu technicznego samochodu. Niektóre starostwa mają możliwość wglądu do centralnej ewidencji badań technicznych,
- złożeniu przez właściciela pojazdu stosownego oświadczenia o danych pojazdu, pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań,
- polisa OC,
- dowód tożsamości,
- dowód uiszczenia opłat od wniosku.
Wiele urzędów oferuje możliwość złożenia wniosku w formie elektronicznej. Po odbiór wtórnika będziemy musi jednak udać się osobiście.
Konieczna będzie legalizacja tablic rejestracyjnych – nie będą potrzebne nalepki na szybę
W przypadku zgubienia dokumentów, starostwo dokonuje jedynie legalizacji tablic rejestracyjnych. W przypadku wydania wtórnika dowodu rejestracyjnego wydział komunikacji potwierdza legalizację tablicy rejestracyjnej pojazdu zarejestrowanego, wpisując w rubryce "ADNOTACJE URZĘDOWE" dowodu rejestracyjnego dotychczasowy indywidualny numer znaku legalizacyjnego.
Wtórnik
Będziemy mogli odebrać go z Wydziału Komunikacji do 30 dni.
W przypadku odnalezienia oryginału dowodu rejestracyjnego zobowiązani będziemy niezwłocznie zwrócić go do Wydziału Komunikacji.
Joanna Gaik
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.