Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Bank nie wypłaci zadośćuczynienia za niesłuszne wezwania do zapłaty.
Klientowi, od którego bank domagał się niesłusznie zapłaty prowizji i opłat za korzystanie z karty płatniczej, nie przysługuje zadośćuczynienie. Tak orzekł Sąd w wyroku o sygn. akt: II Ca 103/13. Swoje stanowisko argumentował tym, że zachowanie banku nie nosiło cech czynu niedozwolonego, ale stanowiło przejaw nienależytego wykonania umowy, a za to nie należy się zadośćuczynienie pieniężne.
Wyrok zapadł na kanwie zdarzenia w którym to klient, będący konsumentem, w kwietniu 2008 r. zawarł umowę na prowadzenie rachunku oszczędnościowo-kredytowego z Bankiem. Na podstawie umowy miał dostać kartę kredytową. Jednakże Bank nie wywiązał się z tej części umowy i klient owej karty nie dostał. Tymczasem w styczniu 2010 r. Bank wezwał go do zapłaty prowizji i opłat naliczonych na rachunku karty. Mężczyzna odpowiedział, że skoro nie dostał karty, to umowa nie została zrealizowana, w związku z czym ją rozwiązał.
Klient mimo rozwiązania umowy dostawał ponaglenia i wezwania do zapłaty ze strony Banku, co według niego stanowiło naruszenie jego dóbr osobistych i przez co doznał krzywdy.
Jednakże sąd w swoim orzeczeniu stwierdził, że podstawą rozstrzygnięcia niniejszego sporu jest odpowiedzialność kontraktowa (art. 471 Kodeksu Cywilnego) a nie deliktowa i tym samym klient nie może żądać zadośćuczynienia.
Bartłomiej Kudlik
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.