Szukasz Porady?
Stała obsługa firm
Kancelaria w galerii
Koniec z mandatami za jazdę rowerem po wałach.
Zniesienie sankcji za uprawianie turystyki rowerowej na wałach przeciwpowodziowych przewiduje projekt nowelizacji ustawy – Prawo wodne. Przygotowała go Kancelaria Prezydenta RP, przedstawiając jego projekt z okazji 3 lat prezydentury Bronisława Komorowskiego.
Obecnie 70 proc. Polaków jeździ na rowerach, a 22 proc. z nich robi to systematycznie. A my mamy przepisy, które utrudniają dostęp do miejsc o dużych walorach przyrodniczych i krajobrazowych - tłumaczy Olgierd Dziekoński, jeden z prezydenckich ministrów odpowiedzialnych za przygotowanie ustawy.
Choć wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, na dzień dzisiejszy, aby przejechać przez wał przeciwpowodziowy lub wzdłuż niego, trzeba wystąpić o pozwolenie w formie przepustki. W przypadku jej braku pechowy rowerzysta, zgodnie z kodeksem wykroczeń, może zostać ukarany mandatem w wysokości nawet 500 zł.
Kancelaria Prezydenta przekonuje, że gdyby zmiany weszły w życie, w całym kraju cykliści mieliby do dyspozycji ok. 9,5 tys. km naturalnych tras. W samej Małopolsce obwałowań rzecznych jest około 1020 kilometrów. Obecnie łączna długość dróg i ścieżek rowerowych w Polsce to 1662 km. Olgierd Dziekoński podkreślił, że: „Poruszanie się po wałach przez rowerzystów, tak jak i przez pieszych, wałom z pewnością nie zaszkodzi, a nawet w niektórych sytuacjach może pomóc, strasząc zwierzęta, które robią dziury w wałach" .
Ponadto w dniu 7 sierpnia 8 marszałków nadwiślańskich województw podpisze w Grudziądzu deklaracje w sprawie zawiązania porozumienia, którego celem jest wspólne działanie na rzecz budowania szlaku rowerowego z północy na południe, tak aby można było wykorzystać istniejącą infrastrukturę wałów przeciwpowodziowych. Środki na wytyczanie szlaków rowerowych i budowę dróg rowerowych będzie można czerpać m.in. z funduszy na wsparcie budowy tras rowerowych przewidzianych w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-20.
Prezydencki projekt zakłada nowelizację ustawy Prawo wodne, a także Kodeksu wykroczeń i ustawy o drogach publicznych. Zmiany w Prawie wodnym mają na celu nie tylko dopuszczenie jazdy rowerem na wałach przeciwpowodziowych, ale też ułatwienie wyznaczania turystycznych szlaków rowerowych i pieszych oraz budowy dróg rowerowych na wałach. Projekt ma zachować wszelkie zakazy pozwalające na ochronę wody przed zanieczyszczeniem oraz służące ochronie przed powodzią. Budowę drogi dla rowerów oraz wytyczenie szlaku turystycznego rowerowego i pieszego na wałach przeciwpowodziowych trzeba będzie zgłosić do marszałka województwa i dołączyć wymagane dokumenty. Z wnioskiem o wyznaczenie szlaku pieszego lub rowerowego na terenie wału będzie mogła wystąpić na przykład jednostka samorządu terytorialnego. Marszałek będzie mógł sprzeciwić się takiej budowie w przypadku stwierdzenia, że planowane roboty zagrożą szczelności i stabilności wałów.
Ponadto zakaz jeżdżenia po wałach w dalszym ciągu będzie mógł być wprowadzony przez samorząd w sytuacjach wyjątkowych np. gdy zagrożona będzie szczelność wałów przeciwpowodziowych, wystąpi sytuacja zagrożenia powodziowego, czy w razie konieczności wykonania prac remontowych wałów.
Maciej Stępień
Szukasz porady prawnej?
Chcesz zlecić naszym prawnikom przygotowanie pisma lub prowadzenie sprawy?
Zobacz, jak wygląda nasza "Modelowa opinia prawna" i skorzystaj z formularza poniżej - wycena pytania zawsze jest bezpłatna.
Pracownicy PrawoDlaKazdego.pl pozostają do dyspozycji także w naszej Kancelarii, znajdującej się w Krakowie przy ulicy Lea 202A. Zadzwoń pod numer 609-709-999 i umów się na rozmowę z prawnikiem - zapraszamy na spotkanie.